Fotoplus

avagy: Foto plusz

Tavaly októberben történt, hogy Molnár Csaba barátom és kiváló fotós kollégám azzal keresett meg telefonon, hogy lenne-e kedvem tesztelni a Canon 1Dx fényképezőgépét.  Nanáhogyperszehogymiazhogy rögtön igent mondtam 🙂 A felajánlás pedig a pécsi Fotoplus professzionális fotókereskedés részéről érkezett, akiknek budapesti bemutatóremében azóta többször is megfordultam.

Erdősi Zoltán ügyvezetővel és  Baumgartner Péter termékmenedzserrel beszélgettem és szabadkoztam, hogy nem vagyok műszaki beállítottságú, ezért tőlem ne várjanak szakértelemmel megírt cikket a szerzett tapasztalatokról. (Csak halkan súgom meg, hogy a cikk éppen ezért született meg ilyen nehezen 🙂 ) Azt válaszolták, ez egyáltalán nem probléma, úgyhogy most ennek tükrében írok.

Mivel csak Canon professzionális termékeket használok megbízásaim során, az 1Dx kezelése nem okozott különösebb nehézséget.  A gépvázat igyekeztem minden objektívemmel tesztelni és elsősorban az érdekelt, hogy rosszabb fényviszonyok között,  nagy blendenyílással mennyire megbízható, mennyire pontos. Az eredmény nem tökéletes, de igen jónak mondható.

Természetesen normál körülmények között is született néhány tesztfotó, melynek során viszont arra voltam kíváncsi, hogy milyen hangja van a zárszerkezetnek. Lehet néhányan ezért most megmosolyognak, de lehet lesznek olyanok is akik mélyen egyet értenek velem. Pályafutásom elején, amikor gépvázat választottam magamnak, először egy 5D Mk II-es vázat próbálgattam (Oké, tudom, azóta sokan dicsérik az 5D Mk III-t). Azonban a legelső exponálást követően határozott döntést tudtam hozni, hogy azt a vázat biztosan nem fogom megvenni. Döntésemet szintén a zár hangja alapján hoztam meg, amit azóta sem bántam meg. Döntésemet alátámasztja az is, hogy az 5D Mk II-es vázra kollégáim körében is sokan panaszkodtak. A választott váz végül az 1D Mk II N-re esett. Még mindig megvan, még mindig működik, igaz a fájlméretei miatt már csak nagyon ritkán használom és csakis tét nélküli fotózásokra.

Nos vissaztérve az 1Dx-re…. Mielőtt a kezembe kaphattam volna, folyton azon járt az eszem, hogy lecserélem az egyébként megbízható Mk IV-et…. Mégiscsak egy Dx-ről van szó 🙂 Azonban a zár elcsattanásakor műanyag alkatrészek hangját véltem felfedezni, ami elbizonytalanított a cserében.
Arra a kérdésre, hogy azért került a vázszerkezetbe több műanyag alkatrész, mert a fejlesztések során, súlycsökkentési szempontok miatt megbízható vázat sikerült létrehoznia a gyártónak, vagy egyszerű költségcsökkentés céljából kerültek bele, nem sikerült választ kapnom. (A Dx 130 grammal nehezebb 🙂 )

A két váz között a legalapvetőbb különbségek a következők:

Az 1Dx full-frame-es, míg a Mk IV crop-os váz. A Dx 2 megapixellel nagyobb méretű képeket készít, a hosszabbik oldalon 4896 pixelszéles képek helyett 5184 pixel széles képeket. Legmagasabb ISO érzékenysége 1 fényértékkel többet bír a Mk IV-hez képest. 45 helyett 61 pontos AF rendszerrel rendelkezik, és a választható fókuszpontok is nagyobb területet fednek le. 3 helyett 5 Fé expozíció kompenzációval képes dolgozni, viszont  1/300 mp-es vakuszinkron helyett viszont csak 1/250 mp-et tud, akár a régebbi (még filmes) konstrukciók.  Másodpercenkénti sorozatfelvétele nem 10, hanem 14 kép/másodperc és kettő helyett három fokozatú sorozatfelvételre képes. Míg a Mk IV CF + SD kártyára képes rögzíteni egyidejűleg, addig a Dx CF + CF kártyára rögzít. Az akkumulátor teljesítménye pedig valamivel több ideig bírja.

A Dx gépváz különleges tulajdonsága, hogy full-frame-ességét ötvözték a riportervázak gyorsaságával. Ezért is jelölik X-szel.

Az 1Dx-et kipróbáltam éles körülmények között is, egy esküvőn. A teszt során a Mk IV-el (a selejt képek törlése után megmaradt adatok alapján) 628, míg a Dx-szel 746 felvétel készült. A végeredménnyel teljes mértékben elégedett vagyok, ám a vázcsere még mindig kérdéses 🙂

A megtisztelő lehetőséget ezúton is köszönöm Zoltánnak és Péternek. Cégük neve (Fotoplus) méltán fémjelzi munkatársainak odaadó munkáját és szakértelmét.
Még találkozunk! 🙂

Íme néhány Dx-szel készült fotó:

1/500 sec, 50 mm, f 2.2, ISO 5000, vaku nélkül

1/160 sec, 35 mm, f 4.5, ISO 5000, vakuval

1/80sec, 135 mm, f 3.2, ISO 5000, vaku nélkül

1/125 sec, 50 mm, f 3.5, ISO 6000, vaku nélkül

1/250sec, 50 mm, f 1.6, ISO 1250, vaku nélkül

1/400 sec, 50 mm, f 2.2, ISO 1250, vaku nélkül

1/320 sec, 135 mm, f 2.8, ISO 5000, vakuval

Nincsenek megjegyzések

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest